11 fotografer – Utsökt

26 maj 2016 - 21 augusti 2016

Abecita Konstmuseum har bjudit in Håkan Ludwigson som
gäst Curator för sommarens utställning 2016.

Hans vision:
”En utställning där fotografi får vara just; fotografi.
Där bilderna säger oss något.
Visar det vi inte sett eller inte varit med om.
Belyser något vi inte tänkt på eller lyfter det bekanta till en ny dimension.
En utställning där bilden inte bara är en del av en konceptuell ide’ eller kräver en lång och konstlad retorik.
Elva fotografer; utsökta för sin förmåga att se och synliggöra.”

Håkan Ludwigson visar:

Hendrik Zeitler · Ingmar Jernberg · Ola Billmont · Sofia Sandström
Jan Töve · Marja Pirilä · Andie Cowie · Rolf Ohlson · Monica Englund
Markus Andersson · Linda Bergman

 

Hendrik Zeitler 

Hendrik Zeitler tog sin masterexamen vid dåvarande Högskolan för fotografi och film 2003. Han undervisar numera vid Akademin Valand på enheten för fotografi. Utöver detta är han fritt verksam fotograf och konstnär, och även engagerad i styrelsearbetet i Svenska Foto­grafers Förbund, festivalen Fotobok Gbg och Galleri Box.

Zeitlers andra bok, 424, kom ut på förlaget Journal 2014. Boken A Place of One’s Own kom ut 2011 på samma förlag. 424 består av ett antal bildserier som har tillkommit sedan 2008 i den omedelbara omgiv­ningen kring hans hem i Hammar­kullen, en del av Angered norr om Göteborg. Bostads­områdets nära läge till naturen och människans spår i de kringliggande skogarna är en del av områdets identitet. Bokens huvudtext Hammarkullen – ett svindlande hem i värl­den har skrivits av Göran Greider. Du hittar texten på ett separat dokument i entrén. Under 2016 kommer hans tredje bok att publiceras, De Utvalda/The Chosen Ones, med en serie porträtt på kor och tjurar.

Ingmar Jernberg

Bilderna i utställningen är fotograferade kring Frölunda Torg 1974–1981. Jernberg bodde i Frölunda 1968–1977 och försörjde sig från 1974 med att fotografera opera och balett på Stora Teatern i Göteborg och till viss del även som blixtgubbe [en benämning på den tidens osäkra anställningar där det gällde att vara först och kunna jobba med kort varsel] i hamnen.

”Jag cyklade runt och fotograferade och blev snabbt känd som ”fotografen” och kunde röra mig väldigt fritt utan att någon undrade. Jag hade ingen särskild plan eller avsikt med bilderna utan fortsatte att plåta så länge jag tyckte att det blev ok bilder.”

Ola Billmont 

När Ola Billmont växte upp i Örebro var Stor-torget en samlingsplats för raggare, innan det stängdes av för biltrafik. I kombination med ett stort intresse för amerikanska bilar har det varit naturligt för honom att fotografera det som han aldrig fick chans att ta del av – kärleken till amerikanska bilar.

Billmont började fotografera raggare år 2012. Alla bilder är tagna med olika analoga kameror, med alla olika filmsorter. Han fotograferar alltid i samman­hållna projekt.

Serien som är med i Utsökt är fortfarande under arbete. Den skildrar främst en grupp som ibland kallas för pilsnerraggare. För dem är det viktigare att parta, cruisa och lyssna på musik än att äga eller köra den snyggaste bilen.

”Han kliver bokstavligen rakt in i handlingen. Och ingen verkar bry sig. Bilderna förmedlar livet precis som det är. Ola Billmont behöver inte anstränga sig, han älskar det som han håller på med. Och då spelar det ingen roll om han traskar runt på Valla, åker på en motorträff eller hänger med raggare. Man tar honom liksom för givet, den där långa mannen med det avväpnande leendet. Det kan man se i bilderna, ärligheten och närheten få fotografer förunnat.” Text Johan Brink

Sofia Sandström 

Sofia har en bakgrund som beteendevetare men har alltid använt text och bild som uttrycks-medel. Inom det fotografiska området är hon självlärd. Under de senaste åren har Sofia ägnat allt mer tid åt att fotografera. Hon skriver också gärna korta texter till sina fotografier.

Motiven hämtas oftast från vardagen och särskilt från de unga tjejernas värld. I utställningen Utsökt har Sofia sammanställt bilder från serien Girlhood – The healing game som har sin utgångspunkt i den dynamiska men också smärtsamma övergången från att vara ett barn till att bli en ung kvinna som sedan tar sig vidare ut i livet.

Jan Töve 

Jan Töve har genom åren mottagit åtskilliga priser och stipendier samt ställt ut både i Sverige och utomlands, senast i samlingsutstäl­lningen Contem­porary landscapes på Oceanside Museum of Modern Art i San Diego.

De senaste 15 åren har Jan flyttat sitt foto­grafiska fokus från naturen till gränslandet mellan natur, människa och samhälle, vilket kommer till uttryck i böckerna Riverside/Viskan (2007) och Silent Landscape (2012).

Bilderna i utställningen är från ett pågående arbete och en kommande bok, Omland (arbetsnamn). Jan Töve representeras av The PhotoGallery, Halmstad.

Marja Pirilä 

Marja Pirilä tog examen som fotograf från University of Art and Design i Helsingfors och har även en master i ekologisk zoologi. År 2000 fick hon The Finnish State Award for Photography. Hon finns representerad med konst­verk i offentliga och privata konst­samlingar i Finland, Tyskland, Neder­länderna, Sverige, Italien, Frankrike och USA.

”Camera obscura, det mörka rummet, har aldrig slutat att fascinera Marja Pirilä. Men för henne är själva det mörka rummet också en del av motivet. Genom att med sin kamera befinna sig inne i rummet, möblerat eller tomt, befolkat eller inte, fångar hon världen inne och världen utanför i en och samma bild – om än den ena upp och ned. Mörkret, tystnaden, långsamheten – och ljuset – i metoden resulterar i bilder där man kan fundera på världen och verkligheten utifrån nya vinklar. Det blir en resa också i det mentala land-skapet, det undermedvetna såväl som medvetna. Resultatet blir vackert, spännande, kusligt, overkligt – ja, magiskt.” Text Jan Almlöf

Andrew Cowie 

Andrew studerade konst och drama på St. Mary’s University College, Twickenham. Efter det fick han chansen att arbeta med Charles Marowitz Open Space Theatre Tottenham Court Road, London i produktionen av Palach. Andrew flyttade sedan till Aten där han arbetade som lärare vid en amerikansk högstadieskola och därefter till Sverige där han arbetade som lärare, illustratör, utställningsansvarig för Ron Arad, Danny Lane och Jennifer Lee Röhsska museet och har också varit ansvarig för utformningen av Fotomässan under två år. Idag arbetar Andrew främst som grafisk formgivare, men han ställer också ut sina egna arbeten internationellt. Andrew har två barn, tre katter och bor i en ombyggd lada på landet strax norr om Göteborg.

Rolf Ohlson 

Rolf Ohlsons intresse för fotografi började redan i fjortonårsåldern. Från 1961 arbetade han på GEFA FOTO Göteborg. Rolf tjänstgjorde senare som stabs­fotograf vid Svenska FN-bataljonen i Gaza. Därefter arbetade han på reklambyrån STB’s inhouse fotostudio i Göteborg. 1976 startade han sin egen studio.

Samtidigt som Rolf började fotografera väcktes hans intresse för jazzmusik. Han besökte sin första jazzkonsert den 20:e februari 1956. Kameran var naturligtvis med och en av hans bilder från denna konsert är med i utställningen.

Rolf Ohlsons enorma jazzintresse, hans porträtt och kunnande har gjort honom mycket respekterad som fotograf bland jazzmusiker. Han är med-arbetare på OrkesterJournalen, världens äldsta jazztidskrift. I tidskriften publiceras en rad av Rolfs bilder löpande.

Monika Englund 

Monica Englund utbildade sig på Berghs Reklam-skola i Stockholm med påbyggnadsår på Foto-högskolan i Göteborg. Hon fick sin första kamera när hon var elva år och greps av hur roligt det var att fånga och spara ögonblick.

Ett uppdrag med att fotografera växter 1980 öppnade hennes ögon för hur lika vi är. En ny värld av varelser som helt ohämmat bjöd ut sig för henne.

Persefonetid kallar Monica sin samling av växtbilder. Serien är döpt efter den grekiska myten om Demeters dotter Persefone som rövades bort av underjordens härskare Hades och levde sitt liv där. Demeter lyckades komma överens med Hades om att Persefone skulle tillbringa minst halva året ovan jord. Det är då det spirar, knoppas, blommar, bär frukt, vissnar och dör.

Markus Andersson

Markus Andersson är arkeolog och fotograf. Han arbetar huvudsakligen som frilansfotograf för tidningar samt med arkeologisk presentation och dokumentation. Vid sidan av detta arbetar han med personliga bildprojekt, då gärna med hant-verks­baserade fotografiska tekniker. Han var en av fyra upphovspersoner till boken Revisit<<Rewind som gavs ut 2011.

Bilderna som visas i utställningen är delar av det pågående projektet Lágamál, vilket betyder ”Den låges tal” på isländska. Det är en bild-dikt om märklig­heter i verkligheten. Om tvivlet och sökandet. Om den bräckliga balansen. Om eviga rundgångstankar. Om ensamheten och saknaden. Om förgängligheten och tidens obeveklighet. Om allt avlägsnare gårdagar.

Linda Bergman 

Linda Bergman är utbildad inom fotografi och film samt i teoretiska ämnen som konstvetenskap, fotografins och videokonstens historia, konst­pedagogik samt visuell kommunikation. Bergmans fokus ligger på kamerabaserad konst. För att sammanväva dessa nämnda praktiker ytterligare gick hon Curatorutbildningen på Stockholms universitet och arbetar nu som konstnär och frilansande curator. Hon är också chefredaktör för Verk tidskrift.

Linda Bergman har bland annat ställt ut på Abecita Konstmuseum i Borås, Degeberga konsthall, Konst­forum i Norrköping, Tändsticksmuséet i Jönköping och virtuellt på Tensta konsthall. I denna grupputställning visar Bergman serien Black Hole.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Sivert Jonsson – Adrenalin & Känsla

26 maj 2016 - 13 november 2016

Möt ryttaren som lagt landslagsstövlarna på hyllan för att bakom kameran skapa detaljrik och känslofylld konst av tävlingsmoment inom ridsport. Han vill, för betraktaren, locka fram känslan och samspelet som ryttaren upplever från hästryggen.

Sivert Jonsson (1974) – från landslagsryttare till fotograf. År 2003 lade han hjälmen på hyllan efter ett VM, fyra EM med två lagsilver i fälttävlan. En höftskada satte stopp för Sivert Jonsson lysande karriär. Med kameran vill Sivert visa hästsporten ur en ny vinkel. Hans bilder utmärker sig genom att fokus ligger på del av hästen och detaljer runt omkring, hellre än hela ekipaget. Han vill framhäva kraften, känslan och adrenalinet i den actionfyllda sporten.

Fotografierna är tagna på tävlingar runt om i landet, de bearbetas i efterhand för ökad effekt.